هفته گذشته، پادکستی ۸.۵ ساعته از Lex Fridman (لینک) منتشر شد که در آن با ایلان ماسک، بنیانگذار نورالینک، و برخی دیگر از اشخاص مرتبط با این پروژه مصاحبه کرده است. این مصاحبه، از مباحث سطحی تا عمیق و حتی فنی را پوشش می‌دهد و علاوه‌بر این‌که یکی از طولانی‌ترین پادکست‌هاست، یکی از جذاب‌ترین آن‌ها هم می‌باشد.

پروژه نورالینک که توسط ایلان ماسک در سال ۲۰۱۶ آغاز شد، با هدف ساخت چیپ‌های مغزی که واسطه‌ی ارتباط آن با کامپیوتر هستند (brain–computer interfaces) اجرا شده و اکنون به مراحل بسیار جذاب خودش رسیده است. این چیپ‌ها ابتدا روی حیوانات تست شدند و دیدیم میمون‌هایی که می‌توانند تنها از طریق تفکر بازی کنند! این فناوری اکنون در مرحله‌ی انسانی خودش است و چند ماه پیش، عمل کاشت این چیپ‌ها درون مغز نخستین انسان داوطلب هم صورت گرفت. این فرد که می‌توانست تنها با کمک ذهن‌اش شطرنج بازی کند، با موفقیت این آزمایش را پشت سر گذاشت و این اتفاق نشان داد که این چیپ‌ها قابلیت اطمینان خوبی دارند.

ایلان ماسک همچنین از تسریع پیشرفت این پروژه خبر داد و تاکید کرد که با افزایش تعداد الکترودها، سرعت ارتباط مغز انسان با دنیای بیرون به شکل عجیبی قابل افزایش است! این تکنولوژی امید به آینده‌ای را می‌دهد که در آن شما می‌توانید کامپیوتر‌ها را با فکر خود کنترل کنید، بنویسید، کد بزنید، ارتباط برقرار کنید و همه این‌ها به سرعت فکر کردن شما بستگی خواهد داشت!